Czas trwania terapii:
8 miesięcy
Program terapeutyczny:
„Leczenie nie jest gwarancją wyzdrowienia, ale jedyną drogą nadziei” Ruth Maxwell
Program Ośrodka budowany jest od początku 1988 roku. Skupia w sobie dorobek społeczności terapeutycznej, doświadczeń amerykańskiego programu Minnesota, strategiczno-strukturalnej terapii uzależnień, terapii poznawczo-behawioralnej, psychologii motywacji oraz programu 12 Kroków Anonimowych Alkoholików i Anonimowych Narkomanów. Poza tym wykorzystywane są metody, które wyłoniły się z nurtu opartego na koncepcji społecznego uczenia się, jak np. program treningu umiejętności zaradczych Petera Montiego.
W myśl „leczenia całej osoby” program składa się z różnorodnych zajęć. Ma charakter reedukacyjny i resocjalizacyjny. Łączy w sobie wiele form oddziaływania:
-
zajęcia o charakterze mikroedukacyjnym,
-
psychoterapię grupową,
-
terapię indywidualną,
-
treningi umiejętności zaradczych,
-
uczenie umiejętności zwiększających kontrolę poznawczą nad emocjami i zachowaniem oraz lepszego radzenia sobie ze stresem,
-
terapię pracą i ruchem,
-
osobiste plany terapii,
-
wszelkiego rodzaju techniki warunkowania instrumentalnego,
-
modelowanie pożądanych postaw i zachowań,
-
ankiety diagnostyczne Johanssona i inne.
Wykorzystywane techniki pracy terapeutycznej opierają się na zasadach uczenia społecznego, modelowania, udzielania informacji zwrotnych, warunkowania instrumentalnego oraz treningów umiejętności społecznych. Charakterystyczną cechą programu są jasne reguły, normy i zasady obowiązujące wszystkich członków społeczności terapeutycznej.
Do elementów struktury terapii stosowanej w Ośrodku należą:
-
Instrumentalne oddziaływania poznawcze. Dostarczenie wiedzy o sprawach ważnych dla procesu zdrowienia w postaci mikroedukacji, czyli krótkich wykładów. Wiedza ta na bieżąco jest odnoszona przez pacjenta do jego doświadczeń.
-
Wpływ interpersonalny indywidualny i grupowy (funkcjonowanie w społeczności terapeutycznej, grupowych zajęciach terapeutycznych i indywidualnych kontaktach).
-
Wykorzystanie metod uczenia społecznego, poprzez dostarczenie przykładów i wzorów postępowania (funkcjonowanie w społeczności terapeutycznej).
-
Autoanaliza osobistych schematów postępowania, analiza zdarzeń (zajęcia terapeutyczne grupowe, terapia indywidualna, kwestionariusze).
-
Ćwiczenie nowych umiejętności (Trening Asertywnych Zachowań Abstynenckich, Zapobieganie Nawrotom, radzenie sobie ze złością i inne).
Podstawowymi celami terapii w OTOU są:
-
zwiększenie zdolności do trwałego utrzymywania abstynencji,
-
nabycie umiejętności rozwiązywania problemów osobistych,
-
zmiana stylu życia związanego z zachowaniem abstynencji od środków psychoaktywnych,
-
usunięcie lub złagodzenie problemów somatycznych i psychicznych.
-
zmiana zachowań nawykowych, reakcji, a także ćwiczenie nowych umiejętności niezbędnych do trzeźwego życia,
-
rozpoznawanie czynników ryzyka i opracowanie strategii zapobiegania nawrotom choroby,
-
eliminacja zachowań aspołecznych, przyjęcie odpowiedzialności za swoje życie.